Oszukani metodą na BLIK-a

2024-03-21 15:00:00(ost. akt: 2024-03-21 10:38:58)
oszuści drogeryjni

oszuści drogeryjni

Autor zdjęcia: xxx

Dwóch mieszkańców powiatu działdowskiego straciło pieniądze. Jeden prawie 800, a drugi 1600 złotych, po tym, jak przesłali kody BLIK osobie podszywającej się za ich znajomych. Działając w dobrej wierze, stracili swoje oszczędności. Sprawę zgłosili na policję. Policja przypomina, by nie podawać kodów do płatności komukolwiek, zanim wcześniej nie skontaktujemy się z tą osobą i nie potwierdzimy, że to ona faktycznie prosiła o wsparcie finansowe.
W miniony wtorek (19.03.2024 r.) do Komisariatu Policji w Lidzbarku zgłosił się mężczyzna, który padł ofiarą oszustwa internetowego. Osoba podająca się za bliską znajomą 23-latka, poprosiła o wsparcie finansowe, za pośrednictwem wiadomości w komunikatorze internetowym, poprzez przesłanie kodu BLIK. Po podaniu kodu, z konta mężczyzny zniknęło prawie 800 złotych. Po skontaktowaniu się ze znajomą, okazało się, że to nie ona była nadawcą wiadomości. Z kolei do Komendy Powiatowej Policji w Działdowie wpłynęło zawiadomienie od 52-latka, od którego oszust wyłudził 1600 złotych za pośrednictwem komunikatora, prosząc o podanie kodów BLIK, celem realizacji płatności. Także w tym przypadku, mężczyzna padł ofiarą oszustwa.

Policjanci ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem płatności mobilnych. Oszustwa na BLIK to nadal popularna metoda wśród przestępców internetowych. Oszustwo na BLIK polega na wyłudzeniu kodu do płatności, najczęściej z wykorzystaniem komunikatorów, bądź kont w serwisach społecznościowych. Z potencjalną ofiarą kontaktuje się cyberprzestępca i podszywając się pod członka rodziny lub znajomego, prosi o pilną pożyczkę. Aby zrealizować swój cel, namawia do wygenerowania kodu płatności telefonem, a następnie przesłania go „znajomemu”.

Zdarza się, że robiąc zakupy na internetowych portalach sprzedażowych, możemy również zostać poproszeni przez drugą stronę o wygenerowanie i podanie kodu BLIK, celem realizacji płatności. Jednak wartość produktu, za który mamy zapłacić, okazuje się zupełnie inna, a z naszego konta znika znacznie wyższa kwota pieniędzy.

Policjanci apelują

NIE PODAWAJ kodu BLIK drogą elektroniczną nikomu, kto do ciebie napisze lub zadzwoni przez komunikator czy portal społecznościowy. Każdą prośbę o udostępnienie kodu BLIK przez znajomych czy rodzinę, potwierdź dzwoniąc do tej osoby. Nie udostępniaj kodu, nim nie upewnisz się, że pomagasz właściwej osobie.

Każdą płatność internetową realizuj samodzielnie, wchodząc na stronę swojego banku lub poprzez aplikację mobilną. Nigdy nie przekazuj kodu BLIK rzekomemu sprzedawcy, bo nie wiesz, kto tak naprawdę jest po drugiej stronie.

Jeżeli padłeś ofiarą przestępstwa wyłudzenia na BLIK, albo innej dowolnej metody (np. podesłany link do realizacji płatności przekierowujący na stronę banku), to niezwłocznie zgłoś sprawę na policję. Czytaj dokładnie komunikaty, które otrzymujesz. Wiele instytucji, banków czy portali internetowych przestrzega przed wyłudzaniem pieniędzy przez cyberoszustów.
kpp

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5