Przesłał kody BLIK stracił prawie 10.000 złotych

2024-04-10 17:00:00(ost. akt: 2024-04-10 10:57:03)

Autor zdjęcia: freepik

Dostałeś powiadomienie o przekazaniu kodu BLIK, a może sprzedający lub kupujący poprosił o wygenerowanie kodu, celem potwierdzenia zapłaty lub wpływu wpłaty na konto. Zanim podasz kod BLIK, zastanów się dobrze, czy to nie oszustwo. Nie działaj pochopnie. Możesz stracić swoje oszczędności.
54-latek z powiatu działdowskiego stracił prawie 10 000 złotych, po tym, jak skontaktował się z nim pracownik znanego internetowego portalu sprzedażowego i poprzez wprowadzenie mężczyzny w błąd, wyłudził od niego kody BLIK, za pomocą których dokonał wypłaty pieniędzy z jego konta. Pokrzywdzony o zdarzeniu poinformował Policję.

Oszustwa realizowane za pomocą kodów BLIK, to jedna z popularniejszych metod działania oszustów internetowych. Sprawcy w łatwy i szybki sposób przejmują cudze pieniądze. Szczególnego skupienia z naszej strony wymagają sytuacje, gdzie osoba podająca się za pracownika banku lub np. policjanta, wmawia nam, że nasze pieniądze na koncie są zagrożone i każe nam dokonać wypłaty naszych pieniędzy z konta i za pomocą kodów BLIK dokonać ich wpłaty na wskazane, przez kontaktującego się z nami, tzw. bezpieczne konto.

Inna sytuacja może dotyczyć przypadku, kiedy kontaktująca się z nami osoba, z internetowego portalu sprzedażowego, prosi o wygenerowanie i podanie kodu BLIK, celem potwierdzenia wpływu rzekomej wpłaty pieniędzy na nasze konto, gdy coś sprzedajemy lub dla potwierdzenia przekazania wpłaty pieniędzy na konto sprzedającego, gdy coś kupujemy. Obie sytuacje prowadzą do utraty przez nas pieniędzy. Gdy podamy rzekomemu kupcowi/sprzedawcy kod, ten „wyczyści” nasze konto i pozbawi nas oszczędności.

Kolejne przypadki prób wyłudzania kodów BLIK, w celu pozbawienia nas pieniędzy, są realizowane przez oszustów, podających się za naszych znajomych z portali społecznościowych. Oszust, podając się za znajomego lub członka rodziny, kontaktując się przez komunikator internetowy, prosi o wparcie finansowe, bo np. nie wziął lub zabrakło mu pieniędzy, a jest w sklepie i musi zapłacić za zakupy lub zapomniał wziąć karty bankomatowej i prosi nas o wygenerowanie i przesłanie kodu BLIK, żeby mógł zrealizować płatność. Wierząc, że to znajomy, zamiast skontaktować się z nim telefonicznie lub osobiście, podajemy kod BLIK, a z naszego konta znikają pieniądze.

To tylko niektóre z przykładów działania oszustów internetowych. Sprawcy tego rodzaju przestępstw modyfikują sposoby działania i wymyślają coraz to nowsze legendy, mające doprowadzić do przejęcia naszych oszczędności zgromadzonych na koncie. Dlatego przestrzegamy!

NIE PODAWAJ kodu BLIK drogą elektroniczną nikomu, kto do ciebie napisze lub zadzwoni przez komunikator czy portal społecznościowy. Każdą prośbę o udostępnienie kodu BLIK przez znajomych czy rodzinę, potwierdź, dzwoniąc do tej osoby. Nie udostępniaj kodu, nim nie upewnisz się, że pomagasz właściwej osobie.

Każdą płatność internetową realizuj samodzielnie, wchodząc na stronę swojego banku lub poprzez aplikację mobilną. Nigdy nie przekazuj kodu BLIK rzekomemu sprzedawcy, bo nie wiesz, kto tak naprawdę jest po drugiej stronie.

Jeżeli padłeś ofiarą przestępstwa wyłudzenia na BLIK, albo innej dowolnej metody (np. podesłany link do realizacji płatności przekierowujący na stronę banku), to niezwłocznie zgłoś sprawę na policję. Czytaj dokładnie komunikaty, które otrzymujesz. Wiele instytucji, banków czy portali internetowych przestrzega przed wyłudzaniem pieniędzy przez cyberoszustów.
kpp

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5