Uczniowie Gimnazjum nr 2 Im. Królowej Jadwigi w Działdowie w gronie 25 szkół w Polsce uczestniczących w pilotażu programu „Szkoła Demokracji”
2014-04-27 09:38:37(ost. akt: 2014-04-27 09:43:10)
Gimnazjaliści z Działdowskiej "Dwójki" uczestniczyli w międzynarodowym spotkaniu podsumowującym pilotaż ogólnopolskiego programu ogłoszonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie „Szkoła Demokracji”.
Uczniowie, w ciągu ostatnich miesięcy, uczestniczyli w realizacji programu, którego celem było wzmacnianie demokratyzacji życia szkolnego. Brali udział w procesie współdecydowania i z dużym powodzeniem wykonali zaplanowane działania. Podsumowaniem wszystkich działań projektowych była międzynarodowa konferencja, w której udział wzięli uczniowie: Aleksandra Grędzińska, Patrycja Polak i Kacper Anaczkowski, dyrektor szkoły, Marlena Perzyńska oraz koordynatorki programu: Anna Wółkowska i Zenona Rosłon. W spotkaniu, oprócz uczniów i nauczycieli z 25 wybranych szkół w Polsce, uczestniczyli również partnerzy z Czech i Wielkiej Brytanii, którzy zajmują się rozwojem partycypacji uczniowskiej w całej Europie. Istotnym elementem tego wydarzenia były targi projektów, podczas których wszyscy uczestnicy przygotowali stoiska zachwycające pomysłami.
– Podczas spotkania mieliśmy okazję nie tylko zaprezentować efekty naszego projektu, ale też wymienić się doświadczeniami, rozmawiać z ekspertami, osobami zaangażowanymi w sprawy publiczne oraz uczestniczyć w kreatywnych warsztatach – powiedziała Anna Wółkowska, opiekun SU.
Konferencja służyła również ewaluacji, ponieważ program miał charakter pilotażowy i wszystkie zgłoszone uwagi będą cenną wskazówką przy planowaniu kolejnych edycji projektu.
Podczas konferencji uczniowie i nauczyciele pracowali warsztatowo, przysłuchiwali się wykładom gości z zagranicy, dzięki czemu zdobywali nową wiedzę i kształcili ważne umiejętności.
Podczas konferencji uczniowie i nauczyciele pracowali warsztatowo, przysłuchiwali się wykładom gości z zagranicy, dzięki czemu zdobywali nową wiedzę i kształcili ważne umiejętności.
Poprzez kontakt z innymi szkołami czerpali inspiracje do nowych działań na rzecz wzmacniania samorządności i demokratyzacji w szkole. Pozyskali nowe pomysły, propozycje dla udoskonalania pracy samorządu uczniowskiego w różnorodnych obszarach. Cennych wskazówek udzielili przedstawiciele fundacji „Smart School Councils Community” z Londynu, którzy nawiązują kontakty z wieloma krajami i prowadzą warsztaty dotyczące poprawy jakości pracy szkoły w zakresie współdecydowania.
Dla uczniów każda aktywność była bardzo ważna, Kacper i Patrycja tak oceniają udział w spotkaniu: – Cieszę się, że miałem możliwość uczestniczenia w zajęciach w Warszawie. Wiele się tam nauczyłem i te wiadomości na pewno wykorzystam przy pracy w Samorządzie Uczniowskim. Podczas prezentacji naszego projektu, byłem szczęśliwy, że z całą grupą projektową wykonaliśmy kawał dobrej roboty.”; „Najbardziej podobały mi się warsztaty tematyczne, na których opowiadaliśmy o naszych projektach, trudnościach i sukcesach. Również dowiedziałam się o organizacji Smart School Councils Community w Wielkiej Brytanii oraz wielu różnych metodach współdecydowania.
– Demokratyzacja życia szkolnego to bardzo ważna sfera funkcjonowania każdej placówki. Dzięki realizacji ogólnopolskiego programu „Szkoła demokracji” uczniowie swobodnie uczestniczą w procesie współdecydowania w szkole i mają świadomość, że ich wpływ na funkcjonowanie gimnazjum może być bardzo duży – podkreśliła dyrektor szkoły Marlena Perzyńska.
– Demokratyzacja życia szkolnego to bardzo ważna sfera funkcjonowania każdej placówki. Dzięki realizacji ogólnopolskiego programu „Szkoła demokracji” uczniowie swobodnie uczestniczą w procesie współdecydowania w szkole i mają świadomość, że ich wpływ na funkcjonowanie gimnazjum może być bardzo duży – podkreśliła dyrektor szkoły Marlena Perzyńska.
Udział w konferencji był dla wszystkich wyjątkowym i niepowtarzalnym wydarzeniem podsumowującym pracę w ramach projektu. Uczniowie mieli okazję pochwalić się sukcesem oraz podzielić doświadczeniami z rówieśnikami z całej Polski, jak wzmocnić demokratyzację życia szkolnego.
Oprac. Zenona Rosłon i Anna Wółkowska
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez