Czy Polacy są gospodarni i oszczędni?

2014-10-24 23:28:16(ost. akt: 2014-10-24 23:31:13)

Autor zdjęcia: Andrzej Chorążewicz

Takie refleksje mnie naszły po obejrzeniu prac przy budowie mostku na ulicy Męczenników. Sprzęt i zakres robót jakby budowano przeprawę mostową przez Wisłę. Podobny rozmach robót oglądałem przez długi czas podczas budowy przejścia podziemnego przy ul. Księżodworskiej. Tam był może i uzasadniony. A tutaj? Niech oceni każdy sam. Droga jest w kwestii władz wojewódzkich.
Mamy przebudowę i modernizację drogi nr 544. I bardzo dobrze. Na pewno jest w tym spory udział środków z UE, które patrząc na wykonawcę wrócą tam skąd przyszły (koncern międzynarodowy AARSLEFF z siedzibą w Danii) czyli na zachód.

Przez wiele lat istniał mostek drogowy przez który przejeżdżało tysiące TIRów i innych pojazdów. Modernizacja drogi zmusiła do modernizacji mostku. Ale czy do tego potrzebny aż taki rozmach? Patrząc od lat na ilości wody jakie przepływają tym ściekiem (teraz prawie jej niema, na wiosnę po śnieżnej zimie bywa więcej) nie wystarczyłoby położyć rurę przepustową, może dwie a nawet i trzy dla bezpieczeństwa. Przysypać ziemią, wzmocnić podłoże pod asfalt i po robocie?

A co się wyrabia teraz? Wbija dziewięciometrowe a może i dłuższe pale i wzmacnia grunt pod przyszły mostek. Wiadomo że teren na którym leży miasto ma bagniste podłoże, ale gdy ponad 600 lat temu kilkanaście metrów od mostku Krzyżacy budowali trochę większą budowlę, takich palownic nie mieli, a zamek stoi do dzisiaj i się nie zapadł w działdowskie bagna.

A przedmiotem moich rozważań jest właśnie rozmach budowlańców i związane z tym koszty. Patrząc na sprzęt tutaj zaangażowany nie będą one małe. Ale czy potrzebne? Oceńcie państwo sami. A że potrafimy drogo budować to świadczy cena jaką zapłacono za wybudowanie Stadionu Narodowego w Warszawie. W Anglii za te same pieniądze powstały trzy. Podobno wysokie koszty wykonawstwa z czymś są powiązane. Z czym? Niech sobie każdy dopowie.

Może co do budowy tego mostku jestem w błędzie , ale niech on będzie może początkiem dyskusji tezy zawartej w tytule.
Sama organizacja ruchu drogowego podczas tych robót jest jakoś zorganizowana, chociaż potrafią się tworzyć korki długości 100-150 metrów. Ale współczuję pieszym którzy tam zabłądzą i muszą pokonać skrzyżowanie. Tragedia.

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając na dzialdowo.wm.pl w ramkę " ZAŁÓŻ PROFIL ", która znajduje się w prawym, górnym roku strony. Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij tutaj
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna


Ten tekst napisał dziennikarz obywatelski. Więcej tekstów tego autora przeczytacie państwo na jego profilu: andrzejchorazewicz1949

Komentarze (16) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Andrzej Chorążewicz #1524187 28 paź 2014 13:54

    xyz. Ja akurat do żadnej sekty nie należę. Jestem guru sam dla siebie. A jak się dostanę do rady to będę tylko jednym z 21 radnych. Przeliczając to na głosy to wynosi dokładnie 4,7619 procenta. Siłą rady w takim razie jest jej całość, a nie jeden radny. Nawet najlepszy. A chciał będę być dobrym radnym a nie figurantem. I patrzeć na jej pracę merytorycznie a nie ideologicznie.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-5) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Andrzej Chorążewicz #1523437 27 paź 2014 20:54

      I odezwał się "fachowiec" "xak". Zarówno od przetargów jak i mostów. Mostek istniał kilkadziesiąt lat, nie było żadnych "pali" wzmacniających. I przejechało po nim ileś tam dziesiątek tysięcy TiRów ze żwirem i się nie rozleciał Na tym terenie obniżył się poziom wód gruntowych, następuje osuszenie bagno i nagle ktoś stwierdza że konieczne jest wbijanie 9-10 metrowych pali wzmacniających. Poco? A inna sprawa jak pisałem. Po co taki poważny most jak widać po ilości wody jaka tam przepływa wystarczyłyby tylko rury przepustowe. Być może tylko jedna. A na wszelki wypadek może dwie lub trzy. Ale jak komuś nie zależy na obniżce kosztów to jest jak jest. To są państwowe pieniądze, a jak niektórzy mówią pieniądze "niczyje". Czyli dostępne dla różnego rodzaju cwaniaków. A co do przetargów. Różnie z nimi bywa. Też biorą w nich udział różnej maści " fachowcy".

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-8) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Taaa... #1522581 | 83.24.*.* 27 paź 2014 10:20

        .... za komuny było lepij. Pisownia celowa.

        Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz

      2. xak #1522546 | 176.103.*.* 27 paź 2014 09:55

        Chyba ma pan zły gust.Jeżeli podejrzewa pan niegospodarność czy inna defraudację pieniędzy podatników to proszę zawiadomić prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa przez osoby odpowiedzialne za inwestycję.Będę czekał na wynik pana KONKRETNYCH działań. Przypuszczam również,że odbywały się przetargi inwestycyjne które wyłoniły firmę składającą najlepszą ofertę.Widocznie ta firma przedstawiła najlepszą jakość swoich usług.I tyle.

        Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz

      3. Andrzej Chorążewicz #1521801 26 paź 2014 17:10

        Owszem koszty wyliczono. Ale jak na mój gust chyba je mocno zawyżono. Bo inaczej taka potężna firma by nie brała się za tą robotę. Krzyżacy budując zamek jakoś z ich usług nie musieli korzystać i budowla już stoi ponad 600 lat. Z takim mostkiem poradziłaby sobie pierwsza lepsza firma budowlana z Działdowa. I to by było dużo, dużo taniej. Nie jest powiedziane że jak to są unijne pieniądze to trzeba je topić bezmyślnie w działdowskich bagnach. To tylko jeden malutki przykład jak marnuje się pieniądze podatników.

        Ocena komentarza: poniżej poziomu (-7) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        Pokaż wszystkie komentarze (16)
        2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5