środa, 26 czerwca 2019. Imieniny Jana, Pauliny, Rudolfiny

„Tolerancja – Tak, Dyskryminacja - Nie” uczniowski projekt w Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Działdowie

2015-01-20 08:57:26 (ost. akt: 2015-01-20 08:59:14)

Autor zdjęcia: Elżbieta Zakrzewska

Od września 2014 r. gimnazjaliści klas drugich z działdowskiej „Dwójki” realizowali projekt pod hasłem „Tolerancja – Tak, Dyskryminacja - Nie”, który podjęli w ramach kampanii społecznej zaproponowanej przez program Centrum Edukacji Obywatelskiej „Włącz się. Młodzi i Media”. Jego celem było kreowanie postaw tolerancji i zapobieganie dyskryminacji oraz przeciwdziałanie kierowania się stereotypami i uprzedzeniami w odbiorze najbliższego otoczenia.

Uczniowie postawiony sobie problem potraktowali szeroko. Wspierani przez nauczycieli podjęli szereg działań. Zaczęli od akcji informacyjnej w szkole na temat tolerancji i braku jej przestrzegania. Na korytarzach szkolnych pojawiły się grafiki i hasła mówiące o potrzebie otwartości i tolerancji, konieczności przeciwdziałania dyskryminacji. W szkolnej gazecie „GimŻycie” od października do grudnia ukazywały się artykuły na ten temat. Uczniowie opracowali gablotę, w której znalazły się informacje o przejawach dyskryminacji i braku tolerancji oraz prawach człowieka, wzajemnej życzliwości i działaniach zapobiegających wykluczeniu. Przygotowali także audycję wyjaśniającą problem braku tolerancji i ukazującą skutki kierowania się stereotypami i uprzedzeniami oraz przeprowadzili ankietę na temat „Czy jestem tolerancyjny wobec rówieśników?” Na korytarzu szkolnym podczas przerw przedstawiono prezentację multimedialną „Inny nie znaczy gorszy”.

Realizatorzy projektu wychodząc z założenia, że brak tolerancji prowadzi do konfliktów, sporów i agresji, przy pomocy nauczycieli zorganizowali debatę na temat roli mediacji rówieśniczej w rozwiązywaniu konfliktów. Zaprosili na nią przedstawicieli OREW oraz Stowarzyszenia Wolność od Strachu i wspólnie podczas pracy warsztatowej opracowali wnioski na temat roli mediacji w rozwiązywaniu konfliktów. Z okazji światowego Dnia Życzliwości urządzili lokalny happening nawołujący do zachowania tolerancji i przeciwdziałania dyskryminacji oraz przeprowadzili uliczną sondę wśród mieszkańców miasta na ten temat. W szkole zaakcentowali Dzień Życzliwości i Pozdrowień akcją polegającą na przyczepianiu na tablicy przez społeczność szkolną wzajemnych życzeń i pozdrowień. Zwrócili także uwagę na Światowy Dzień Praw Dziecka udostępniając tablicę z materiałami na ten temat.

Podsumowaniem wszystkich działań w ramach kampanii „Tolerancja – Tak, Dyskryminacja - Nie” było zorganizowanie kolejnej debaty szkolnej, podczas której wskazano nie tylko na potrzebę promowania tolerancji i przeciwdziałania dyskryminacji, ale poszerzono ją również o zagadnienie przestrzegania praw człowieka oraz bardzo ważny temat, jakim jest wzajemna pomoc, wspieranie ludzi potrzebujących, czyli wolontariat. Debata odbyła się 17 grudnia, a termin ten był związany z 66 rocznicą uchwalenia przez Organizację Narodów Zjednoczonych Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, która przypada na dzień 10 grudnia oraz obchodzonym 5 grudnia Międzynarodowym Dniem Wolontariusza.
W debacie brali udział zaproszeni goście: Naczelnik Wydziału Edukacji, Zdrowia, Kultury i Sportu – p. Ewa Ners, Pełnomocnik Burmistrza ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – p. Jolanta Działak p. Ewa Sotomska oraz przedstawiciele Stowarzyszenia Wolność od Strachu. Uczestnicy spotkania dyskutowali nad istotnymi prawami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka oraz charakteryzowali cechy prawdziwego wolontariusza. Wzięli także udział w krótkim quizie poświęconym roli i działaniom wolontariatu.

Wszystkie działania w ramach realizacji projektu dokumentowane były na blogu http://blogiceo.nq.pl/zawirowani prowadzonym przez uczniów.
Realizacja projektu promującego tolerancję, przestrzeganie praw człowieka, wzajemną życzliwość i wspieranie potrzebujących zwiększyła świadomość uczniów i wpłynęła na ich wzajemne postrzeganie się. Świadczy o tym ich zaangażowanie w pracę warsztatową podczas debaty podsumowującej oraz wyniki ankiety przeprowadzonej jako podsumowanie projektu, z której wynika, że większość z nich docenia potrzebę empatii i wzajemnego szacunku wobec siebie.

Polub nas na Facebooku:

Ten tekst napisał dziennikarz obywatelski. Więcej tekstów tego autora przeczytacie państwo na jego profilu: Dwójka

Zobacz także

Komentarze (7) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Oby tak dalej! #1640986 | 46.112.*.* 21 sty 2015 00:57

    Słuszna inicjatywa, oby więcej takich... w Działdowie trudno z "innością" w narodowości, kolorze skóry, zamożności, orientacji seksualnej, poglądach politycznych, wyznawanej religii - ale nie jest źle. W końcu powinniśmy szczycić się tym, że mamy tak długie tradycje we życiu we wzajemnej akceptacji, albo chociaż tolerancji. To właśnie tu mieszkali Polacy i Niemcy, katolicy i protestanci - obok siebie i we wzajemnej zgodzie. Teraz narodowościowo może i jesteśmy jednorodni, ale są nowe wyzwania - powinniśmy nauczyć się akceptować pozostałe różnice :)

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. yyy #1640273 | 82.160.*.* 20 sty 2015 14:26

    Brawa dla G2! Tylko ta szkoła coś robi w Działdowie! Dobre rządy, to i efekty są!

    ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. xxx #1640172 | 82.160.*.* 20 sty 2015 12:55

      Szkoda, że tylko uczniowie realizowali ten projekt. Powinni włączyć się też, w ten projekt Panie dyrektorki.

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      Zagraj w GRY.wm.pl

      • Goodgame Empire
      • Goodgame Big Farm
      • Goodgame Poker
      • Shadow Kings - The Dark Ages