"Farby" - projekt w Przedszkolu Miejskim nr 5 w Działdowie

2016-04-24 14:45:54(ost. akt: 2016-04-24 09:51:52)

Autor zdjęcia: PM 5

Od początku kwietnia w Przedszkolu Miejskim nr 5 w Działdowie nauczycielka Justyna Frejnik wspólnie z dziećmi z gr. III realizują projekt „FARBY” metodą projektów.
Metoda projektów to metoda nauczania, w której dzieci prowadzą pogłębione badania na określony temat. Dzieci badają jeden temat przez dłuższy czas. Przy wyborze tematu istotną rolę odgrywa ich zainteresowanie. Temat musi być dla dzieci ważny i powinien odnosić się do ich doświadczeń życiowych. Dzieci często prowadzą szczegółowe badania na poziomie o wiele bardziej zaawansowanym, niż wyobraża sobie większość dorosłych.

Rola nauczyciela polega na włączeniu do projektu treści merytorycznych, np.: w zakresie matematyki, czytania, wiedzy o środowisku. Wiele działań planują same dzieci – z pomocą nauczyciela. Plany dotyczą miejsca zajęć terenowych oraz rozmów z ekspertami. Dzieci korzystają z różnych materiałów źródłowych – w tym tradycyjnym, np. książek – by znaleźć odpowiedzi na swoje pytania, oraz prowadzą pogłębione działania badawcze podczas zajęć terenowych. Przygotowują pytania do rozmówców i ustalają konkretne zadania do realizacji.

Dzieci rozwiązują problemy samodzielnie – nauczyciel zakreśla tylko pewne ramy oraz pomaga w poszukiwaniu rozwiązań i potrzebnych materiałów. W miarę wzrostu wiedzy dzieci nauczyciel wspólnie z nimi tworzy siatkę pojęciową, dzięki której wszyscy widzą ile zdobyły wiadomości. Uzyskane wiadomości przedstawiają w formie plakatów, prac plastycznych, schematów graficznych, tabel, dzienniczków, konstrukcji, zdjęć.

Projekt w dużym stopniu uwzględnia te same wiadomości i umiejętności, które wprowadza się w sposób bardziej sformalizowany. Ponadto projekt stwarza dzieciom możliwość zastosowania nowo nabytej wiedzy w praktyce, w trakcie rozwiązywania problemów i dzielenia się informacjami. Daje też okazję do rozwijania umiejętności pracy zespołowej i pobudza myślenie, co usprawnia procesy intelektualne.

W trakcie badania tematu „farb” dzieci:
- poznawały rodzaje farb, ich przeznaczenie, kolory;
- zdobywały informacje jak i gdzie powstają farby w zależności od przeznaczenia;
- przeprowadzały doświadczenia związane z farbami (klasyfikowanie, porównywanie, mieszanie, rozpuszczanie etc.);
- malowały farbami na różnym podłożu – papierze, szkle, płótnie wg własnego pomysłu;
- zadawały pytania zaproszonym gościom – ekspertom;
- śpiewały piosenki związane z tematem;
- słuchały opowiadań i wierszy;
- tworzyły własne opowiadania i bajki;
- konstruowały pojęcia;
- przeliczały (liczebniki główne i porządkowe);
- grały na instrumentach;
- tworzyły piktogramy;
- brały udział w wyprawach w teren.

Zabawy wykorzystujące metodą projektów wpływają na:
- osiągnięcia dzieci w zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania;
- rozwój społeczno-emocjonalny dzieci;
- umiejętność rozwiązywania problemów;
- uczenie się od rówieśników (modelowanie);
- umiejętność współpracy w zespołach;
- rozwijanie empatii;
- umiejętność zadawania pytań i stawiania hipotez;
- rozwijanie zainteresowań dzieci;
- rozwój współpracy z rodzicami.

Bardzo dziękuję rodzicom dzieci z gr. III, dyrektor, wszystkim nauczycielkom oraz pozostałym pracownikom, szczególnie Małgosi Wójcik i Sylwii Burchel za wyjątkowy wkład w realizację projektu, dzięki czemu przybrał on niesamowity wymiar. Okazał się on wspólną przygodą moją i dzieci.

Justyna Frejnik


Czytaj e-wydanie





Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. 

Swoją stronę założysz TUTAJ ".

Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5