Z nauką na wesoło czyli gimnazjaliści zamienili się w naukowców

2016-10-20 12:48:32(ost. akt: 2016-10-20 12:53:16)

Autor zdjęcia: archiwum szkoły

Uczniowie Gimnazjum nr 1 z oddziałami dwujęzycznymi im. Króla Władysława Jagiełły w Działdowie zdobywają wiedzę przyrodniczą w różny sposób. Nauczyciele tego gimnazjum próbują zainteresować młodzież biologią, chemią, fizyką i geografią organizując różne formy przekazywania wiedzy, stosując niekonwencjonalne metody nauczania tych przedmiotów.

— Sprzyjają temu wyjazdy plenerowe. Uczniowie Gimnazjum nr 1 od kilku już lat uczestniczą w zajęciach warsztatowych organizowanych przez Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie — mówi fizyk i wychowawca klasy II A Andrzej Tomporowski. — Druga połowa września każdego roku to wyjazd uczniów tego gimnazjum na zajęcia lekcyjne do Olsztyna. Zajęcia te są prowadzone przez wykładowców tegoż Uniwersytetu. Są to z reguły zajęcia w których uczniowie pod kierunkiem opiekunów mogą wykazać się swoimi zdolnościami, wiedzą oraz operatywnością w samodzielnym przeprowadzaniu różnorodnych doświadczeń z dziedziny nauk ścisłych.

W tym roku w zajęciach tych uczestniczyła grupa 105 uczniów. Uczniowie podzieleni byli na grupy około 20 osobowe. Każda z grup uczestniczyła w przynajmniej czterech, ale zgoła odmiennych zajęciach. W wolnych chwilach każda grupa mogła według własnego życzenia skorzystać i pogłębić swoją wiedzę oglądając wystawy tematyczne zorganizowane na każdym wydziale. Grupa uczniów klasy III B brała udział w warsztatach poświęconych wykrywaniu DNA ze śliny, farbowali tkaniny, wykrywali cukry, samodzielnie przeprowadzali ciekawe doświadczenia chemiczne i biologiczne. Brali udział w produkcji czekolady. Mieli również możliwość uczestniczenia w niecodziennych warsztatach plastycznych. Uczyli się tam portretowania.

Sprawiło im to bardzo wiele przyjemności. Takich zajęć na co dzień nie ma w żadnej szkole. Okazało się, że wielu uczniów ma ukryty w sobie talent malarski. Szczególnymi zdolnościami w tym zakresie wykazała się uczennica Matylda Marchlewska uczennica klasy III B, która wzbudziła podziw uczelnianej kadry.

Uczniowie klasy II A pierwsze zajęcia spędzili w Wydziale Matematyki i Informatyki uczestnicząc w zajęciach poświęconych drganiom i falom akustycznym i grawitacyjnym.

— Wykładowca UWM w sposób bardzo ciekawy omówił występowanie w przyrodzie różnego rodzaju fale. Jednocześnie w trakcie omawiania tego zagadnienia wykonywał proste aczkolwiek bardzo zrozumiałe dla uczniów doświadczenia związane z ruchem falowym. Następnymi zajęciami były zajęcia w Katedrze Geodezji Szczegółowej. Uczniowie podczas pracy na komputerach opracowywali mapy wizualizujące dane tematyczne na potrzebne w szkole. Ostatnie, bardzo ciekawe zajęcia uczniowie mieli w Katedrze Chemii. Samodzielnie (oczywiście pod kierunkiem wykładowców z UWM) przeprowadzali doświadczenia chemiczne korzystając jedynie z opisu doświadczenia. Były to doświadczenia reakcji strącania, reakcji utleniania i redukcji. Każdy z uczestników przeprowadził samodzielnie pięć doświadczeń. Były to dla uczniów warsztaty jakich nigdy dotąd nie mieli — opowiada Andrzej Tomporowski.

— Uczniowie klasy III E natomiast po zajęciach dotyczących fal na Wydziale Matematyki i Informatyki udali się na warsztaty dotyczące magicznej mocy przeciwciał na Wydziale Anatomii Porównawczej. Gimnazjaliści dowiedzieli się tam o sposobach wykrywania antygenów w komórce wykorzystując specyficzna reakcje antygen-przeciwciało — dodaje nauczyciel fizyki.

— Uczestnicy tych warsztatów samodzielnie przygotowywali roztwory tzw. przeciwciał pierwotnych i wtórnych. Następne zajęcia w jakich uczestniczyli uczniowie klasy III E to warsztaty dotyczące wykonania kilku doświadczeń przez każdego nich. Miały one na celu uzyskanie odpowiedzi na pytanie: Czy w naszych domach mamy potrzebne środki do życia mikroorganizmów?.

Wszyscy uczestnicy zajęć dydaktycznych, warsztatowych, ćwiczeniowych na zakończenie uczestniczyli w wystawie pt. Eksperymentuj! w Bibliotece uniwersyteckiej. Ta interaktywna wystawa pozwalała zdobywać wiedzę z nauk przyrodniczych w trakcie samodzielnego wykonywania doświadczeń.

Uczniowie klasy II E mieli zorganizowany wyjazd do Koszelew. Celem wyjazdu było przekazanie uczniom wiedzy na temat budowy i funkcjonowania ryb. — Nad stawem hodowlanym (właścicielka tego stawu pani Justyna Ossowska) przeprowadziła krótką lekcję dotyczącą życia i hodowli ryb w stawach hodowlanych. Frajdą dla dzieci było łowienie ryb a następnie żywa lekcja anatomii, na której uczniowie samodzielnie wykonywali sekcję ryby, analizując dokładnie jej budowę — opowiada Andrzej Tomporowski.

Uczestnicy Nocy Naukowców – bo tak nazywają się zajęcia prowadzone na UWM w Olsztynie – jak i uczestnicy łowienia ryb w stawie, wrócili bardzo zadowoleni ze swoich wycieczek. — Jako nauczyciele staramy się jak najczęściej łączyć przyjemne z pożytecznym: miłe spędzenie czasu z jednoczesnym pochłanianiem wiedzy przez młodzież — podsumowuje nauczyciel.

oprac.mcz

Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz TUTAJ ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna


2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5