Z nauką na wesoło czyli gimnazjaliści zamienili się w naukowców
2016-10-20 12:48:32(ost. akt: 2016-10-20 12:53:16)
Uczniowie Gimnazjum nr 1 z oddziałami dwujęzycznymi im. Króla Władysława Jagiełły w Działdowie zdobywają wiedzę przyrodniczą w różny sposób. Nauczyciele tego gimnazjum próbują zainteresować młodzież biologią, chemią, fizyką i geografią organizując różne formy przekazywania wiedzy, stosując niekonwencjonalne metody nauczania tych przedmiotów.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Plac zabaw „Dziecięca Kraina” już otwarty [zdjęcia, film]
— Sprzyjają temu wyjazdy plenerowe. Uczniowie Gimnazjum nr 1 od kilku już lat uczestniczą w zajęciach warsztatowych organizowanych przez Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie — mówi fizyk i wychowawca klasy II A Andrzej Tomporowski. — Druga połowa września każdego roku to wyjazd uczniów tego gimnazjum na zajęcia lekcyjne do Olsztyna. Zajęcia te są prowadzone przez wykładowców tegoż Uniwersytetu. Są to z reguły zajęcia w których uczniowie pod kierunkiem opiekunów mogą wykazać się swoimi zdolnościami, wiedzą oraz operatywnością w samodzielnym przeprowadzaniu różnorodnych doświadczeń z dziedziny nauk ścisłych.
W tym roku w zajęciach tych uczestniczyła grupa 105 uczniów. Uczniowie podzieleni byli na grupy około 20 osobowe. Każda z grup uczestniczyła w przynajmniej czterech, ale zgoła odmiennych zajęciach. W wolnych chwilach każda grupa mogła według własnego życzenia skorzystać i pogłębić swoją wiedzę oglądając wystawy tematyczne zorganizowane na każdym wydziale. Grupa uczniów klasy III B brała udział w warsztatach poświęconych wykrywaniu DNA ze śliny, farbowali tkaniny, wykrywali cukry, samodzielnie przeprowadzali ciekawe doświadczenia chemiczne i biologiczne. Brali udział w produkcji czekolady. Mieli również możliwość uczestniczenia w niecodziennych warsztatach plastycznych. Uczyli się tam portretowania.
Sprawiło im to bardzo wiele przyjemności. Takich zajęć na co dzień nie ma w żadnej szkole. Okazało się, że wielu uczniów ma ukryty w sobie talent malarski. Szczególnymi zdolnościami w tym zakresie wykazała się uczennica Matylda Marchlewska uczennica klasy III B, która wzbudziła podziw uczelnianej kadry.
Uczniowie klasy II A pierwsze zajęcia spędzili w Wydziale Matematyki i Informatyki uczestnicząc w zajęciach poświęconych drganiom i falom akustycznym i grawitacyjnym.
Uczniowie klasy II A pierwsze zajęcia spędzili w Wydziale Matematyki i Informatyki uczestnicząc w zajęciach poświęconych drganiom i falom akustycznym i grawitacyjnym.
— Wykładowca UWM w sposób bardzo ciekawy omówił występowanie w przyrodzie różnego rodzaju fale. Jednocześnie w trakcie omawiania tego zagadnienia wykonywał proste aczkolwiek bardzo zrozumiałe dla uczniów doświadczenia związane z ruchem falowym. Następnymi zajęciami były zajęcia w Katedrze Geodezji Szczegółowej. Uczniowie podczas pracy na komputerach opracowywali mapy wizualizujące dane tematyczne na potrzebne w szkole. Ostatnie, bardzo ciekawe zajęcia uczniowie mieli w Katedrze Chemii. Samodzielnie (oczywiście pod kierunkiem wykładowców z UWM) przeprowadzali doświadczenia chemiczne korzystając jedynie z opisu doświadczenia. Były to doświadczenia reakcji strącania, reakcji utleniania i redukcji. Każdy z uczestników przeprowadził samodzielnie pięć doświadczeń. Były to dla uczniów warsztaty jakich nigdy dotąd nie mieli — opowiada Andrzej Tomporowski.
— Uczniowie klasy III E natomiast po zajęciach dotyczących fal na Wydziale Matematyki i Informatyki udali się na warsztaty dotyczące magicznej mocy przeciwciał na Wydziale Anatomii Porównawczej. Gimnazjaliści dowiedzieli się tam o sposobach wykrywania antygenów w komórce wykorzystując specyficzna reakcje antygen-przeciwciało — dodaje nauczyciel fizyki.
— Uczestnicy tych warsztatów samodzielnie przygotowywali roztwory tzw. przeciwciał pierwotnych i wtórnych. Następne zajęcia w jakich uczestniczyli uczniowie klasy III E to warsztaty dotyczące wykonania kilku doświadczeń przez każdego nich. Miały one na celu uzyskanie odpowiedzi na pytanie: Czy w naszych domach mamy potrzebne środki do życia mikroorganizmów?.
Wszyscy uczestnicy zajęć dydaktycznych, warsztatowych, ćwiczeniowych na zakończenie uczestniczyli w wystawie pt. Eksperymentuj! w Bibliotece uniwersyteckiej. Ta interaktywna wystawa pozwalała zdobywać wiedzę z nauk przyrodniczych w trakcie samodzielnego wykonywania doświadczeń.
Uczniowie klasy II E mieli zorganizowany wyjazd do Koszelew. Celem wyjazdu było przekazanie uczniom wiedzy na temat budowy i funkcjonowania ryb. — Nad stawem hodowlanym (właścicielka tego stawu pani Justyna Ossowska) przeprowadziła krótką lekcję dotyczącą życia i hodowli ryb w stawach hodowlanych. Frajdą dla dzieci było łowienie ryb a następnie żywa lekcja anatomii, na której uczniowie samodzielnie wykonywali sekcję ryby, analizując dokładnie jej budowę — opowiada Andrzej Tomporowski.
Uczniowie klasy II E mieli zorganizowany wyjazd do Koszelew. Celem wyjazdu było przekazanie uczniom wiedzy na temat budowy i funkcjonowania ryb. — Nad stawem hodowlanym (właścicielka tego stawu pani Justyna Ossowska) przeprowadziła krótką lekcję dotyczącą życia i hodowli ryb w stawach hodowlanych. Frajdą dla dzieci było łowienie ryb a następnie żywa lekcja anatomii, na której uczniowie samodzielnie wykonywali sekcję ryby, analizując dokładnie jej budowę — opowiada Andrzej Tomporowski.
Uczestnicy Nocy Naukowców – bo tak nazywają się zajęcia prowadzone na UWM w Olsztynie – jak i uczestnicy łowienia ryb w stawie, wrócili bardzo zadowoleni ze swoich wycieczek. — Jako nauczyciele staramy się jak najczęściej łączyć przyjemne z pożytecznym: miłe spędzenie czasu z jednoczesnym pochłanianiem wiedzy przez młodzież — podsumowuje nauczyciel.
oprac.mcz
Czytaj e-wydanie ">kliknij
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna
Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz TUTAJ ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez