Odstąpienie od umowy zawartej na odległość. Porady Rzecznika Praw Konsumenta

2016-11-16 14:30:29(ost. akt: 2016-11-16 14:42:14)
Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta Anna Marlena Urban-Frączak

Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta Anna Marlena Urban-Frączak

Autor zdjęcia: archiwum

Do biura Powiatowego Rzecznika Praw Konsumenta w Działdowie zgłaszają się mieszkańcy naszego powiatu z zapytaniem co mogą zrobić w sytuacji gdy zawarli umowę przez telefon, na pokazie, zamówili towar przez internet a chcą zrezygnować z zamówienia, bo pochopnie zawarli umowę, towar jest im zbędny, a zostali nakłonienie do jego zakupu, albo cena towaru jest wyższa niż w sklepie.
Najwięcej osób zgłasza się w okresie świątecznym, gdy zamawiają towar na prezent bądź otrzymują telefoniczne oferty na przedłużenie umowy z super promocją, rabatem czy dodatkowym gadżetem z okazji świąt. Pamiętajmy, gdy zawarliśmy umowę na odległość, poza lokalem przedsiębiorstwa mamy tylko 14 dni na odstąpienie od tej umowy ( 14 dnia na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny, nie musimy podawać dlaczego odstępujemy od umowy).

Termin 14 dni liczymy od dnia następnego po zawarciu umowy, na przykład - byliśmy na pokazie, otrzymaliśmy telefon z ofertą, na którą wyraziliśmy zgodę 1 grudnia 2016 roku mamy termin odstąpienia od umowy do dnia 15 grudnia 2016. Odstąpienie w formie pisemnej, pod artykułem zamieszczony będzie druk odstąpienia od umowy. W sytuacji zamówienia towaru, termin odstąpienia od umowy liczymy nie od dnia zamówienia towaru, ale od dnia następnego po otrzymaniu zamówionego towaru i tak gdy kurier dostarczy nam towar 1 grudnia 2016 mamy termin na odstąpienie od umowy do 15 grudnia 2016 ( decyduje data stempla pocztowego, list z odstąpieniem wysyłamy listem poleconym).

Uczulę w tym momencie na fakt, by zwracać uwagę przy odbieraniu towaru od kuriera czy oprócz umowy podpisujemy również druk, w którym zrzekamy się prawa do odstąpienia od umowy, gdy podpiszemy taki dokument nie mamy prawa odstąpić od umowy w terminie 14 dni ponieważ umowa wchodzi w życie z chwilą jej podpisania. Ponadto w sytuacji ofert telefonicznych przedsiębiorca nie zawsze ma obowiązek wysyłania nam zawartej umowy na piśmie. Wiążące umowy nie zawsze przyjmują postać pisemną, czasem wystarczy jeden telefon aby zafundować sobie prawdziwy kłopot. Istnieją umowy, które – pod rygorem nieważności – muszą przyjąć formę pisemną.

Generalnie przyjmuje się, że umowy z zasady lepiej sporządzać w formie dokumentu gdyż ułatwia to dochodzenie ewentualnych roszczeń. Przywiązanie do papierowej formy zawierania umów może jednak prowadzić na manowce – czasem do zawarcia umowy wystarczy bowiem jeden telefon. Zawarcie umowy bez podpisywania odpowiedniego dokumentu jest możliwe dzięki tzw. umowom na odległość. Z umową na odległość mamy do czynienia w sytuacji, gdy transakcja jest zawierana bez obecności obu stron. Trzeba podkreślić też, że za umowy na odległość uznawane są tylko takie transakcje, w których jedną stroną jest konsument, a drugą przedsiębiorca, prowadzący w taki sposób swoją działalność .

Przy zawieraniu umowy na odległość przedsiębiorca zobowiązany jest przekazać konsumentowi pewne informacje. W pierwszej kolejności przedsiębiorca musi podać dane firmy - takie jak adres i numer rejestracyjny działalności gospodarczej. Dzięki temu klient może szybko sprawdzić, czy takowy podmiot prawa rzeczywiście istnieje. Istotne są także dane dotyczące właściwości towaru i usługi - w grę wchodzą informacje o cenie (wraz z wszystkimi dodatkowymi opłatami, takimi jak np. cła, podatki), warunki i cena dostawy, zasady zapłaty (termin, sposób zapłaty).

Konsument powinien również wiedzieć, do kiedy taka oferta będzie obowiązywać. Klient musi być także poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy. Ważne jest by zapamiętać kto do nas dzwonił, z jaka ofertą, na co się zdecydowaliśmy by w razie odstąpienia od umowy wiedzieć pod jaki adres, do kogo wysłać odstąpienie od umowy.

Jeśli zdecydujemy się i skutecznie odstąpimy od umowy w terminie 14 dni następnie zwracamy przedsiębiorcy towar a on zobowiązany jest nam zwrócić koszt zamówionego towaru. Odsyłamy przedsiębiorcy zamówiony towar a on zwraca nam pieniążki. Podkreślę, w sytuacji gdy minie 14 dni nie mamy prawa odstąpienia od umowy. Konsumenci, którzy przychodzą do biura Rzecznika Konsumentów po tym terminie nie uzyskają innej informacji jak tylko taką, że minął termin na odstąpienie od umowy i zawarta przez nich umowa jest wiążąca.


W związku z dużą ilością zapytań konsumentów, czy można zwrócić towar zakupiony w sklepie gdy się rozmyślimy? Odpowiadam NIE.

Jeśli dany sklep, sieć ma wywieszony napis, informację, że towar można zwrócić, zamienić, jest to tylko dobra wola sprzedawcy. Takie działania mają w zasadzie wydźwięk marketingowy i mają zachęcać konsumentów do zakupów w danym sklepie, sieci. Dlatego rozważnie dokonujmy zakupów, bo nie ma znaczenia czy zakupiliśmy towar za 10 zł czy za 100 tysięcy złotych.

Anna Marlena Urban-Frączak
Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta


Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz TUTAJ ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. j23 #2114022 | 82.160.*.* 16 lis 2016 16:50

    Szanowna Pani, a co z umową na odległość zawartą e-mailem z której nie wywiązuje się dostawca/producent? Takiemu wolno nawet po roku przysłać przestarzałe zamówienie i żądać zapłaty i jakąś tam karę umowną.

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5