Niedziela, 24 stycznia 2021. Imieniny Felicji, Roberta, Sławy

Żadna maszyna nie zastąpi człowieka

2021-01-11 16:24:00 (ost. akt: 2021-01-11 16:25:31)

Autor zdjęcia: Archiwum prywatne

O funkcjonowaniu Powiatowego Urzędu Pracy w Działdowie w czasie pandemii, pracy zdalnej i bezrobociu rozmawiamy z Zofią Zyborowicz- dyrektor PUP.

— Pandemia trwa już prawie rok. Powoli, ale nauczyliśmy się z nią żyć. Jak wyglądały początki pracy w urzędzie w trakcie panowania koronawirusa? Czy trudno było przestawić się na inny tryb pracy?
— W połowie marca zaczął w Polsce obowiązywać stan zagrożenia epidemicznego. Koronowirus wywrócił do góry nogami nie tylko pracę w firmach, ale też pracę w naszym urzędzie. Z uwagi na obostrzenia sanitarne wynikające z pandemii koronawirusa wprowadziliśmy zaostrzone środki ostrożności i ograniczenia. Odwołane zostały wszystkie planowe wizyty osobiste, spotkania grupowe, giełdy pracy, zawieszone zostały osobiste rejestracje nowych bezrobotnych. Odwołane zostało zawieranie umów o zorganizowanie staży w miesiącach kwiecień i maj. W początkowej fazie w trosce o zdrowie interesantów i pracowników, zwróciliśmy się do naszych klientów z prośbą o ograniczenie wizyt w naszym urzędzie w marcu i kwietniu do spraw pilnych. Potwierdzanie gotowości bezrobotnych do podjęcia pracy przyjmowane były i są do chwili obecnej telefonicznie. Wszelkie sprawy załatwiane były drogą mailową, przez platformę ePUAP, rejestracja bezrobotnych dokonywana była online poprzez stronę praca.gov.pl. Tak naprawdę to pracownicy urzędu pracy realizują zadania niezbędne do zapewnienia pomocy obywatelom. Praca zdalna wykonywana była w bardzo ograniczonym zakresie. I od początku pandemii pracujemy oczywiście w warunkach zaostrzonego reżimu sanitarnego.

— Jak wygląda współpraca z petentami? Czy częściej jest to kontakt telefoniczny, czy „załatwianie spraw” osobiście?
— Jest to praca z klientem z ograniczonym kontaktem osobistym. Taki styl pracy spodobał się klientom, którzy musieli dotrzeć do urzędu z terenów wiejskich, co wiązało się z koniecznością zorganizowania sobie środka transportu. Nie mieli problemu też ludzie młodzi, biegli w obsłudze komputera. Nie wszystkim klientom jednak podobał się taki tryb pracy. Nie wszyscy posiadają umiejętności obsługi komputera, dla niektórych osób problem stanowiła potrzeba skanowania dokumentów, kompletowania i przesyłania ich do Urzędu, brak odpowiedniego sprzętu. Niektórzy klienci wolą jednak kontakt osobisty, gdzie mogą w bezpośrednim kontakcie wyjaśnić wszystkie wątpliwości.
Od marca 2020 roku Powiatowy Urząd Pracy realizuje zadania w ramach Tarczy Antykryzysowej. Tarcza antykryzysowa to pakiet rozwiązań wspierających pracowników i ich pracodawców w tych trudnych miesiącach. Zadania te realizowane są na podstawie przepisów ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Usługi realizowane przez Powiatowy Urząd Pracy w ramach Tarczy Antykryzysowej to: niskooprocentowana pożyczka z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców, dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorców samozatrudnionych, dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od nich składek na ubezpieczenia społeczne dla mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od nich składek na ubezpieczenia społeczne dla organizacji pozarządowych. W kwietniu i maju napłynęła do urzędu lawina wniosków od przedsiębiorców, które w trybie pilnym należało zrealizować. W okresie kwietnia i maja dokonaliśmy 2300 wypłat w ramach tarczy wspomagając ratowanie miejsc pracy. Ponad połowa pracowników urzędu oprócz swoich zadań ustawowych zaangażowana była w obsługę tych wniosków. W późniejszych miesiącach wnioski wpływały w mniejszych ilościach co ustabilizowało naszą pracę. Dzięki zaangażowaniu pracowników urzędu zadania realizowane były sprawnie i terminowo.

— Z punktu widzenia tych kilku miesięcy czy ciężej pracuje się teraz zdalnie, czy ciężej było, kiedy urząd był w pełni otwarty?
— Urząd pracy jest niczym innym jak instytucją, która zajmuje się badaniem oraz analizowaniem rynku pracy. Urząd pracy świadczy także usługi z zakresu pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, informacji zawodowej, pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy, organizacji szkoleń. Urząd pracy również inicjuje oraz wdraża instrumenty rynku pracy takie jak prace interwencyjne, roboty publiczne, staże, finansuje koszty przejazdu do pracodawcy zgłaszającego ofertę pracy lub do miejsca pracy, miejsca odbywania stażu czy szkolenia. Oprócz tego urząd dofinansowuje także wyposażenie miejsc pracy, podjęcia działalności gospodarczej. Praca przy w pełni otwartym urzędzie ma swoje wady i zalety. Łatwiej skupić się na realizacji zadań w postaci przygotowania stosownej dokumentacji dotyczącej powyższych zadań, kiedy w urzędzie nie ma klientów, ale pozostałe działania łatwiej realizować w bezpośrednim kontakcie z klientem. A nasze zadania to w dużym stopniu praca z klientem bezrobotnym jak również pracodawcą.

— Pandemia pozbawiła pracy wielu ludzi, także przedsiębiorców. Czy w ostatnich miesiącach bezrobocie zwiększyło się w naszym powiecie?
— Analizując dane statystyczne dotyczące bezrobocia naszego powiatu pomimo pandemii nie zauważamy gwałtownego wzrostu liczby osób bezrobotnych. Nie zanotowaliśmy też zwolnień grupowych. Dużą zasługę w tym mają kolejne wersje tarczy antykryzysowej, które powstrzymały pracodawców przed niekontrolowanymi zwolnieniami. W miesiącach marzec – maj nastąpił wyraźny spadek osób opuszczających ewidencję bezrobotnych, w mniejszym stopniu bezrobotni podejmowali aktywizację zawodową czy zatrudnienie z uwagi na obawę zakażenia. To automatycznie przełożyło się na niewielki wzrost liczby bezrobotnych. I tak np. w kwietniu 2020 roku zarejestrowanych było 3395 osób i była to liczba mniejsza niż w 2019 – 3418 osób. W maju 2020 roku liczba bezrobotnych wzrosła do 3521 osób a od czerwca 2020 sukcesywnie liczba ta spadała. Na koniec listopada wyniosła 3143 osoby bezrobotne.
Jeśli chodzi o liczbę przedsiębiorców to liczba ich nie spadła a nawet zwiększyła się. Według danych GUS na koniec I kwartału liczba mikroprzedsiębiorców w naszym powiecie wynosiła 4258, na koniec II kwartału wzrosła do 4311 a na koniec III kwartału wynosiła 4373 mikroprzedsiębiorców. Liczba małych przedsiębiorstw nie zmieniła się w 2020 roku i wynosiła 162 przedsiębiorców.

— Czy mimo panującej sytuacji są osoby chętne do pracy? Czy ta liczba się zmniejszyła?
— Wśród osób bezrobotnych obserwuje się różne postawy – jedni boją się podejmować pracę w tej niepewnej rzeczywistości, inni nie czekają na lepsze czasy i decydują się na podjęcie zatrudnienia. Przy odmowach podjęcia pracy czy udziale w aktywizacji zawodowej bezrobotni najczęściej podają jako przyczynę obawę o możliwość zarażenia się koronawirusem, obawy o zdrowie swoich rodzin. Aktualnie na koniec listopada mamy zarejestrowanych 3143 osoby bezrobotne, gdzie w analogicznym okresie roku ubiegłego zarejestrowanych było 3097 osób. Widać tu nieznaczny wzrost liczby osób bezrobotnych. W 2019 roku liczba osób wyłączonych z ewidencji wyniosła 4778 osób, z czego 2641 osób podjęło pracę. Natomiast w 2020 roku do 30 listopada wyłączono 3552 osoby, z czego 2301 podjęło pracę. W związku z telefonicznym potwierdzaniem gotowości do podjęcia pracy zdecydowanie mniejsza liczba osób została wyłączona z tytułu braku gotowości do podjęcia pracy, w 2020 roku – 291 osób natomiast w 2019 wyłączono 799 osób.

— Czy po ustąpieniu pandemii jest szansa na dalsze działanie urzędu w trybie zdalnym? Czy raczej lepszym wyjściem będzie powrót do normalnego trybu pracy?
— Od 3 listopada pracownicy urzędu realizują zadania naprzemiennie – raz w domu, raz w urzędzie, w zależności od ilości, rodzaju i toku realizowanych zadań. Pewnych zadań nie da się wykonywać z domu. Żeby móc pracować zdalnie instytucje muszą być naprawdę dobrze do tego przygotowane. Zasady pracy w trybie zdalnym mają umożliwić pracownikom realizację ich obowiązków bez wychodzenia z domu, ale jednocześnie powinny zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo, w tym przetwarzanych danych osobowych. Potrzebny jest odpowiedni sprzęt i zabezpieczenia, o co w naszych warunkach jest niezwykle trudno. Uważam, że po ustąpieniu pandemii wrócimy do normalnego trybu pracy. Będzie się on oczywiście różnił od poprzedniego stylu. Okres pandemii nauczył zarówno pracowników jak i klientów urzędu korzystania w większym stopniu z techniki. Myślę, że więcej zadań będzie realizowanych poprzez Internet. Jednak żadna maszyna nie zastąpi człowieka. Ponadto z opinii naszych klientów wynika, że faworyzują oni bezpośredni kontakt z urzędnikiem.

Aleksandra Kawecka


Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (5) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. GCF #3038752 | 185.246.*.* 12 sty 2021 00:50

    Potrzebowałeś pożyczki i trudno Ci było uzyskać pomoc? nie martw się, ponieważ Fundacja Good Credits, która jest prywatną firmą pożyczkową, zdecydowała się przynieść pomoc finansową do Twoich drzwi w wysokości 2. Wszystko, co musisz teraz zrobić, to wysłać do nich wiadomość pocztą firmową jako goodcreditsfoundation@gmail.com a Twoje potrzeby zostaną zaspokojone bez stresu.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Z serca dla mojego rodzinnego miasta #3038685 | 5.173.*.* 11 sty 2021 21:50

      Z serca dla mojego rodzinnego miasta radzę DUŻO zmienić w urzędach, poprzez redukcje urzędników poczynając. Powyższej pani dyrektor nie znam, więc mój stosunek jest neutralny dla oceny na pods skutków działania dla rynku pracy w mieście i powiecie. Pandemia jest tragiczna i bardzo ogranicza ale i stwarza zupełnie nowe możliwości chociażby związane z pracą zdalną, tu jest rewolucja! Tej rewolucji nigdzie nie robią ludzie bez pomysłu. Samo mieszanie herbaty łyżką ale bez cukru nie uczyni jej słodszą. Tak samo bez zmiany rynku pracy niewiele się zmieni. Dlaczego z miasta i powiatu uciekają ludzie młodzi? Bo nie widzą tu dla siebie perspektyw! Dlaczego nie ma perspektyw ? Trzeba porządki zacząć od urzędników. Niech zwolnieni urzędnicy pokarzą jako przedsiębiorcy co potrafią. Bez zmiany profilu zawodowego pracodawców nic się nie zmieni. Bez ściągnięcia do miasta co najmniej dwóch firm z wysokich technologii będzie marazm i pogłębiający się. Pandemia zmieni gospodarkę światową i jest wielką szansą na przyszłość ale dla zaradnych! Jest b dużo przykładów państw / np Korea Południowa), Łotwa, Estonia, Islandia itp), miast ( np Nowy Sącz) czy firm (np Nokia – przyszedł człowiek, który powiedział, koniec z produkcją gumiaków będziemy robić najlepsze na świecie telefony!, Optimus itd ), które tylko dzięki ludziom z wizją wszystko zmieniły w państwie, mieście czy w firmie. Najlepsza byłaby tzw opcja zerowa, tj zwolnienie wszystkich urzędników, którzy pracują np dłużej niż 10 lat i ich rodzin też by wykluczyć "dziedziczenie" stołków w urzędach. Przecież mogą założyć własne przedsiębiorstwa czy zostać prężnymi pracownikami w firmach lokalnych! CDN. Szalom

      ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Bezrobotny #3038333 | 5.184.*.* 11 sty 2021 17:06

        Żadnych perspektyw na działdowskim rynku pracy dla osób bezrobotnych wystarczy wejsć na strone urzędu tak było przed pandemia jak i teraz jedyne co zostaje to uciekać niestety

        Ocena komentarza: warty uwagi (6) ! - + odpowiedz na ten komentarz

      Zagraj w GRY.wm.pl

      • Goodgame Empire
      • Goodgame Big Farm
      • Goodgame Poker
      • Shadow Kings - The Dark Ages